Minder NOW 2.0 = Grotere kans op verkoop van uw onderneming (tegen een betere prijs)?

Als adviseurs houden wij de stand van de economie altijd scherp in de gaten. In het algemeen geldt dat hoe beter de stand van de economie is, des te makkelijker de verkoop van een onderneming verloopt met een vaak betere prijs en aantrekkelijkere voorwaarden als resultaat.

In deze (corona) tijd houden wij de stand nog scherper in de gaten. Al is het maar omdat onze relaties vragen of wij vinden dat ze nu de verkoop van hun onderneming(en) moeten door zetten of daarmee moeten beginnen. Een volstrekt logische vraag, omdat ondernemers doorgaans maar één keer in hun leven ondernemingen verkopen en deze verkoop zo goed mogelijk willen plannen.

 

Minder gebruik NOW 2.0

In dat opzicht stond er laatst een bemoedigend artikel in het FD, waarin het volgende vermeld stond:

“Werkgevers maken tot nog toe aanzienlijk minder gebruik van de tweede ronde noodsteun, dan van de eerste. Veruit de belangrijkste reden die zij daarvoor geven, is dat hun omzet aantrekt. Dat meldt het UWV, dat de noodregeling uitvoert. Angst voor een ontslagboete, of de strengere voorwaarden in de tweede ronde zoals het verbod op bonussen en dividenduitkeringen, worden nauwelijks genoemd.”

Minder NOW 2.0 betekent niet alleen aantrekkende omzet, maar naar alle waarschijnlijkheid ook meer vertrouwen in de toekomst. En dat vertrouwen in de toekomst is niet alleen relevant voor de mogelijk te verkopen onderneming in kwestie, maar natuurlijk ook voor de bereidheid bij potentiële kopers tot het overwegen en aangaan van (koop)transacties. In de fusie- & overnamemarkt geldt nu eenmaal dat er (tenminste) twee bereid moeten zijn om de tango de dansen.

 

Begeleiding verkooptransacties

Wij begeleiden op dit moment een aantal verkooptransacties, waarbij wij tot nu toe zien dat nagenoeg alle potentiële kopers serieus acquisitiemogelijkheden blijven bekijken. Vele van deze kopers zijn bereid bij interesse een bieding uit te brengen en daarbij is er nog steeds sprake van een gezonde prijsvorming.

Natuurlijk zijn hier een aantal kanttekeningen te plaatsen, zoals:

  • In welke sector de onderneming opereert (zie ook het CBS onderzoek van vrijdag 14 augustus jl.). De verschillen per sector lopen in deze crisis sterk uiteen;
  • In welke mate de onderneming te maken heeft met de effecten van de huidige pandemie en op welke wijze deze op lange termijn goed inzichtelijk te maken zijn;
  • Of er nog een (grote) 2e corona golf uitbreekt.

 

Wilt u meer weten of vrijblijvend met ons doorpraten over een eventuele verkoop van uw onderneming in deze tijd? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

 

Geert-Jan van Logtestijn Geert-Jan van Logtestijn
Associate partner

geert-jan.van.logtestijn@sophista.nl
+31 6 26 93 98 96

 


terug naar nieuwsoverzicht

VACATURE

 

ADVISEUR CORPORATE FINANCE
 

KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN?

Maak kennis met 

 

DE MENSEN

 

VAN SOPHISTA

Whitepaper
 

De 5 essentiële verkoopfasen
 

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10