Hoe je als bedrijf groeit van goed naar geweldig

Nu alle scholen in Nederland weer open zijn, kijk ik met een fantastisch gevoel terug op de zomervakantie. Samen met mijn gezin wonen we in een prachtige omgeving waar het prima mogelijk is om je aan de coronamaatregelen van het RIVM te houden. Niet in de file naar het strand, maar lopend met je handdoek over je arm naar de zee om er een heerlijk verkoelende duik te nemen. Tijdens de afgelopen hittegolf een verademing. 

Bovendien had Pieter van den Berg mij een klassieker gegeven om te lezen tijdens mijn vakantie: Good to Great van Michael Collins. Een echte aanrader, zoals hij zelf zei en daarmee had hij niets te veel gezegd. In het boek wordt beschreven hoe bedrijven erin slagen van goed naar geweldig te groeien. Volgens Collins zijn hier een zevental factoren voor noodzakelijk, verdeeld in 3 fases:

 

Fase 1: gedisciplineerde mensen

  1. Niveau 5-leider: de organisatie moet onder leiding staan van een niveau 5-leider. Het kenmerkende van deze leider is dat hij zichzelf niet vooropzet en als oorzaak ziet van het succes. Deze leiders zetten dus hun ego aan de kant, prijzen hun medewerkers bij successen en kijken naar zichzelf in geval van tegenslagen. Ook na het vertrek van de niveau 5-leider is de organisatie in staat goed te blijven presteren.

  2. Eerst wie, dan wat: alvorens het kijken naar wat, zorg je ervoor dat je de beste mensen aanneemt. Twijfel je, zoek dan door. Past iemand niet, neem dan afscheid. Zorg er vervolgens voor dat de juiste mensen op de juiste plaats binnen de organisatie worden gezet. Op de bedrijfsonderdelen met het grootste toekomstpotentieel zet je je beste mensen.  

 

Fase 2: gedisciplineerd denken

  1. Zonder vertrouwen te verliezen, de harde feiten onder ogen zien: een goede leider creëert een klimaat waarin de waarheid gehoord wordt en de moed erin houdt dat er een oplossing gevonden wordt. Tegelijkertijd is het belangrijk om vragen te stellen en dialoog aan te gaan met de medewerkers om tegenslagen te benoemen zonder de schuld bij hen neer te leggen.  

  2. Egelprincipe: blijf doen waar je goed in bent, houdt een heldere focus en vraag je hierbij het volgende af:

    • Waarmee kunnen we de beste in de wereld worden

    • Waarin zijn we het meest gepassioneerd

    • Wat zorgt voor financieel rendement

Wanneer je de kern van deze drie punten kunt benoemen, heb je het kantelpunt gevonden hoe te groeien van goed naar geweldig.

 

Fase 3: gedisciplineerde actie

  1. Cultuur van discipline: creëer een cultuur van discipline wat zoveel inhoudt als een cultuur van ondernemerschap en innovatie gecombineerd met discipline waarbij bureaucratie en hiërarchie niet meer nodig zijn.

  2. Technologie: technologie is geen doel opzich. Zet daarom nieuwe technologie in wanneer het bijdraagt aan het grotere doel en daarmee kan het gebruikt worden om het kantelpunt van goed naar geweldig te versnellen. 

  3. Vliegwiel: succes ontstaat vaak pas na een jarenlang proces. Vergelijk dit met een vliegwiel die zich traag in beweging zet voordat het echt gaat draaien. 

 

Aanrader!

Mocht je als ondernemer even niet goed weten hoe je verder moet, dan raad ik dit boek zeker aan. Het geeft inzichten om het beste uit jezelf en je mensen te halen. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je focus is afgegleden. Neem als ondernemer af en toe de tijd om terug maar ook verder te kijken. Het klinkt cliché maar zoals Collins ook aangeeft: de menselijke component is van essentieel belang. Alleen een duidelijke strategie is volgens hem niet genoeg om van goed naar geweldig te groeien.


Syske van Denzen | Sophista fusies & overnames Syske van Denzen
Adviseur Corporate Finance
 

 


terug naar nieuwsoverzicht

VACATURE

 

ADVISEUR CORPORATE FINANCE
 

KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN?

Maak kennis met 

 

DE MENSEN

 

VAN SOPHISTA

Whitepaper
 

De 5 essentiële verkoopfasen
 

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10