Mijn bedrijfsleider is laaiend!

Jaap belt me overstuur op. “Mijn bedrijfsleider is laaiend op me”, begint hij opgewonden. “Ik zou aan hem beloofd hebben dat hij de kans krijgt om mijn bedrijf over te nemen”. De ondernemer zit met z’n handen in het haar. Hij heeft namelijk net met de koper van z’n bedrijf een prachtige deal gesloten! Nu volgt de teleurstelling. De tweede man van het bedrijf gooit de handdoek in de ring. “Je zoekt het maar uit! Verraad! Dat is het”. Wat is hier fout gegaan?

Een emotionele reactie van de bedrijfsleider. Hij is gepasseerd tijdens het overnameproces. Enkele jaren geleden had Jaap aan z’n bedrijfsleider signalen afgegeven dat hij mogelijk zijn bedrijf mocht voortzetten. Daar is verder nooit meer over gesproken. Jaap werd enkele maanden geleden benaderd door een strateeg die zijn bedrijf wilde overnemen en op dat prachtige voorstel is hij in gegaan. Maar, de deal is nog niet eens rond.

Aandachtspunten bij overdracht onderneming

Het proces van overdracht van de onderneming is niet alleen een kwestie van waarde, prijs en onderhandelen. Zorgvuldige voorbereiding is van belang. Onderdeel daarvan is een gedegen afweging welke rol uw tweede laag binnen het bedrijf vervult. Bij elk bedrijf en ondernemer is echter de situatie anders. Daarom enkele aandachtspunten die in algemene zin van belang zijn:

  • Het begint met zeer terughoudend te zijn met het toezeggen van de mogelijkheid van opvolging aan het management. Een dergelijke toezegging wordt nooit vergeten, terwijl u het wellicht een keer terloops heeft aangegeven.  
  • Vraag uzelf af of de tweede laag geschikt is om als ondernemer door het leven te gaan. We weten allemaal dat management en ondernemerschap twee totaal verschillende vaardigheden zijn. Bovendien is ondernemen niet alleen leuk. Daar moet je wel tegen kunnen. Vraag uzelf af wie de verkoop aan de bedrijfsleiding wil: zou ú het fantastisch vinden of klopt het management regelmatig bij u aan?
  • Wanneer u besloten heeft om tot verkoop over te gaan, beoordeel dan vooraf de effecten op het management en andere cruciale medewerkers binnen uw bedrijf. Passeert u ze niet? Tijdens het verkoopproces zal de koper, voordat de transactie definitief is, al gesprekken hebben met het management. Wanneer u hen niet meegenomen heeft in uw besluit tot verkoop, kan dit grote problemen opleveren. Ze kunnen gedemotiveerd raken en mogelijke kopers kunnen afhaken.
  • Realiseer u ook dat in de gesprekken tijdens het overnameproces tussen het  management van uw onderneming en de koper een verschuiving in loyaliteit kan optreden. U treedt terug, maar de koper wordt de nieuwe leiding en/of eigenaar. Het beeld wat u geschetst heeft van uw onderneming moet niet afwijken van hetgeen het management aangeeft. Ook zaken die vooraf niet gemeld worden, kunnen tijdens gesprekken met het management toch aan het licht komen.

Een gedegen afweging vooraf is dus belangrijk. Het voorkomt situaties waarin Jaap terecht kwam. Een vastomlijnde aanpak is echter niet te geven. Iedere situatie is anders, maar dat het management niet buitengesloten mag worden, is wel duidelijk!

Pieter van den Berg

Deze blog van Pieter van den Berg verscheen in de digitale Zaanbusiness. 
 
(editie 181 - 5 juni 2020)

 

 

 

 


terug naar nieuwsoverzicht

REFERENTIES
 

EEN BREED PAKKET AAN OPDRACHTGEVERS
 

ZOWEL NATIONAAL ALS INTERNATIONAAL

Maak kennis met 

 

DE MENSEN

 

VAN SOPHISTA

Whitepaper
 

De 5 essentiële verkoopfasen
 

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10