Alles is anders...

Het is alweer ruim een maand geleden dat in Nederland de intelligente lockdown werd aangekondigd. Hiermee lijkt een ongecontroleerde verspreiding van het coronavirus een halt toe te zijn geroepen. Tijdens de persconferentie van dinsdag 21 april jl. is aangekondigd dat er slechts enkele maatregelen worden afgebouwd. Er worden kleine stappen gezet, maar voorzichtigheid is logischerwijs geboden. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis een grote impact voor ondernemers, werknemers en organisatieprocessen. Het zijn bijzondere en ongekende tijden. Een jaar geleden betrokken wij ons nieuwe onderkomen aan de Arcadialaan 32 in Alkmaar met de overtuiging een bruisende kantoorlocatie verder uit te bouwen voor onze klanten, medewerkers en relaties. Het afgelopen jaar is dit heel goed gelukt! Onze orderportefeuille is goed gevuld, waarbij we nu onze opdrachtgevers met name vanuit onze thuiskantoren bijstaan met alle uitdagingen die op hen afkomen. Ook wij hadden een andere dynamiek op kantoor in onze gedachten en passen dit aan op de 1,5m economie. Alles is anders.

Gezondheid is het belangrijkste en geen vanzelfsprekendheid. Hoe bewust waren we daarmee bezig? Nu is er geen ontkomen meer aan… In de zorg en vitale sectoren worden grote prestaties geleverd. Onze zorgmedewerkers trekken in hun kwetsbare positie werkelijk alles uit de kast om het virus in te dammen. Chapeau!

De aan- en verkoopopdrachten van overnametrajecten die wij in portefeuille hebben, gaan voor een aantal trajecten gewoon door en voor een aantal wordt een pas op de plaats gemaakt. Het momentum om de markt op te gaan is er dan niet naar. De onderliggende waardefactoren blijven echter intact, zo blijkt uit onze gesprekken met onze opdrachtgevers. Daarbij gaat de focus voor de korte termijn uit naar werkkapitaal en liquiditeit en voor de langere termijn naar herijking van marktpositie en het opnieuw inrichten van operationele processen en de supply chain aan de nieuwe werkelijkheid.

Omdat de economische gevolgen nog altijd niet volledig zichtbaar zijn, worden maatregelen getroffen en kasposities opgebouwd. Belangrijke aspecten hierin zijn liquiditeit en werkkapitaaloptimalisatie. Hoe ga ik om met investeringen? Wat betekenen de overheidsmaatregelen voor mijn specifieke situatie?

Het behoeft geen uitleg dat de uitdagingen die nu op ons als ondernemers afkomen omvangrijk zijn. Waar we kunnen springen we graag bij. Schroom niet om contact met ons op te nemen. Wij kunnen snel en flexibel scenario’s doorrekenen en inzichtelijk maken voor uw organisatie dan wel bij financieringsvraagstukken. Voor nu wensen wij u heel veel succes en ondernemerswijsheid toe!

 

Namens het team van Sophista,

André Scheirlinck.jpg


André Scheirlinck
Partner

E. andre.scheirlinck@sophista.nl
T. +31 6 31 74 16 72

 


In de nieuwsbrief van april 2020 is de column van André opgenomen. Aan het begin van de coronacrisis schreef André een column voor Zaanbusiness, die op 16 april is verschenen in het digitale magazine van Zaanbusiness. Daarnaast was er ook iets te vieren. Myriam den Blanken was 10 jaar in dient bij Sophista. Ook hebben we onlangs als partner van Present Your Startup Alkmaar een aantal startups begeleid bij het bouwen van hun eigen financiële model. Onderstaand de hyperlinks naar de betreffende artikelen:
 

blokje-zaanbusiness.jpg

blokje-10-jaar-in-dienst.jpg

blokje-present-your-startup.jpg

 


terug naar nieuwsoverzicht

REFERENTIES

EEN BREED PAKKET AAN OPDRACHTGEVERS

ZOWEL NATIONAAL ALS INTERNATIONAAL

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10