Timing is alles: kies het juiste moment!

De sporter, de kok of een cabaretier, ze hebben allen de gave van een juiste timing: een prachtige actie van de sporter leidt tot eeuwige roem, een goede timing van de kok leidt tot een heerlijk gerecht en timing leidt er ook toe of een goede grap van de cabaretier bij het publiek doodvalt of niet. Een juiste timing bepaalt dus het succes.

Enkele weken geleden werd bekend dat blogsite Tumblr verkocht is. Werd door Yahoo in 2013 nog $ 1,1 miljard betaald voor deze onderneming, in augustus werd bekend dat deze doorverkocht is aan Automattic voor ca. $ 3 miljoen (althans, dat zijn de schattingen). Slechts een fractie (nog geen 0,3%) van het oorspronkelijke aankoopbedrag is ervoor ontvangen.

In de overnamemarkt speelt timing een belangrijke rol. Het kan succes maken en breken. Afhankelijk van de verwachtingen van de koper en de potentie in de onderneming kunnen bedragen blijkbaar behoorlijk oplopen. Ook wij ervaren dit in onze praktijk regelmatig dat een ondernemer benaderd wordt door een concurrent of leverancier. Deze heeft verwachtingen in de markt en is bereid om een prima voorstel te doen, in feite “an offer you can’t refuse”.

In andere columns besteedden we aandacht hoe een waardebepaling en de voorbereiding van een succesvolle verkoop plaats vindt. De verwachtingen t.a.v. het rendement, de risico’s en de marktomstandigheden zijn essentieel. Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat timing dus ook erg belangrijk is voor het uiteindelijke resultaat. Wat voor u goed is om te weten:

  • In algemene zin maakt de huidige overnamemarkt een uitstekende tijd door. De markt functioneert momenteel goed. Er is veel vraag en aanbod en transacties komen op prima prijsniveaus tot stand. Dat wordt ook beaamd door marktonderzoek. De Brookz Overnamebarometer meldde dit in het voorjaar nog. Bovendien werd er gemeld dat de verwachtingen goed zijn.
  • Onrust op macro-economisch en geopolitiek vlak werkt door op het vertrouwen in de overnamemarkt. Een overname blijft een grote investering, die terugverdiend moet worden. Wanneer daar onzekerheid over bestaat, leidt dit tot stagnatie op de overnamemarkt met als gevolg minder vraag en aanbod tegen lagere prijsniveaus.
  • Risico’s worden anders ingeschat. Dat geldt ten aanzien van de markt: wat zijn bv. gevolgen van een harde Brexit op uw businessmodel? Groeiscenario’s zijn minder waarschijnlijk en leiden tot minder interesse of lagere transactieprijzen. Bovendien wordt financiering van overnames moeilijker, waardoor er sneller een beroep op u als verkoper wordt gedaan om een deel van de koopprijs schuldig te blijven.
  • Eventuele conjunctuurgevoeligheid van uw onderneming kan ertoe leiden dat u nu nog een goede prijs kunt ontvangen voor uw onderneming, maar dat wanneer deze komende jaren daalt, u in ieder geval wilt wachten op een nieuwe periode van hoogconjunctuur voor een prima transactie en het hebben van een bereidwillige, geïnteresseerde koper.
  • Welke effecten hebben technologische ontwikkelingen op uw businessmodel? Dit heeft uiteraard ook effect op de timing van verkoop. 

Kortom, de timing van verkoop maakt dus nogal uit. Misschien heeft u uw strategisch plan nog aangepast in de afgelopen tijd of bent u al gestart met de plannen voor 2020. Timing van aan- en verkoop is belangrijk. Dat hebben we hiervoor wel gezien. Veel wijsheid toegewenst! 

Pieter van den Berg.jpg


Deze blog van Pieter van den Berg verscheen in Zaanbusiness. 

(editie 176 - 6 september 2019) 

 

 

 


terug naar nieuwsoverzicht

REFERENTIES

EEN BREED PAKKET AAN OPDRACHTGEVERS

ZOWEL NATIONAAL ALS INTERNATIONAAL

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10