Sophista fietst Giro di KiKa Nederland

Team Wessel - Giro di KiKa.jpg

Op donderdag 30 augustus begon voor ons het Giro di KiKa Nederland avontuur. Drie dagen fietsen van Groningen naar Utrecht, 150 km per dag, met als doel geld in te zamelen voor onderzoek naar kinderkanker.

Om 16.00 uur ’s middags vertrokken wij, samen met de andere teamgenoten van Team Wessel, naar Groningen. Er stonden twee bussen klaar: één voor de fietsen en de bagage en één voor de teamleden. Verder ging er nog een camper mee, die tijdens de ritten achter ons aan reed. Top geregeld! Bij aankomst op de eerste camping konden we ons gelijk registreren en mochten we ons stuurbordje en Giro di KiKa wielershirt in ontvangst nemen. Nadat we allemaal een glampingtent of éénpersoons tent in beslag hadden genomen, maakten we een avondwandeling. Rond 20.30 uur was er een briefing voor de eerste dag, waarbij Team Wessel nog naar voren mocht komen omdat wij van alle fietsteams het grootste bedrag hebben opgehaald.

Tenten - Giro di KiKa.jpg

Giro di KiKa Nederland – dag 1

Naast Giro di KiKa Nederland was er ook Run for KiKa Estafette. De hardlopers mochten om 08.00 uur starten en de wielrenners om 08.30 uur. De teams zijn één voor één gestart. Voor de start hadden wij tijd om te ontbijten en onze spullen op te ruimen, want de bagage werd weer vervoerd naar de volgende plaats. Het was een mooie route van Groningen naar Hardenberg. We zijn via het Nationaal Landschap Drentsche Aa richting Westerbork gefietst en door boswachterij Grolloo en Gees zijn we verder gereden richting het Overijsselse Vechtdal om daarna te finishen op de camping in Rheeze. Onderweg kwamen we langs twee registratiepunten waar we konden eten en drinken en waar je even kon zitten. We kwamen niets te kort: krentenbollen, bananen, ontbijtkoeken, Liga koeken, winegums, chips, bouillon, water en sportdrank. En dat was nog niet eens alles. Na de rit hebben we op de camping gezellig met het hele team bij elkaar gezeten en ’s avonds was er weer een briefing. Tijdens de briefing werd er onder andere een video van de eerste dag afgespeeld. Na het diner (lasagne met tiramisu toe) hadden wij nog wat ruimte over voor bitterballen en ander lekkers. Wat een luxe dat de airfryer mee ging!

Giro di KiKa Nederland – dag 2

Na een hele koude nacht maakten wij ons klaar voor de tweede dag Giro di KiKa. Bij het ontbijt lagen warme pannenkoeken klaar en konden we nog kiezen voor een wit bolletje en/of een gekookt ei. De route begon in Hardenberg en ging via bos- en weidengebied Eerdenveld naar Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. Door het oversteken van de IJssel bij Deventer naderden we de Veluwe om daarna te finishen in Hoenderloo. Een nog mooiere route dan dag 1 met zelfs wat klimmen erbij: de Lemelerberg en de Holterberg. Op de Holterberg hebben wij genoten van een lekkere kop koffie met gebak. Ook bij deze etappe waren er twee registratiepunten aanwezig met eten en drinken. We hadden dus genoeg stops om even bij te tanken. Net als de vorige dag hebben wij na de finish gezellig met het hele team bij elkaar gezeten. Om 18.00 uur werd de barbecue aangezet, volledig verzorgd door een cateringbedrijf, en konden wij ons bordje vol scheppen. Op het avondprogramma stond weer een briefing gepland waarin de informatie voor de laatste dag werd besproken en de dagvideo werd afgespeeld. Na de briefing was er tijd voor een feestavond met lekkere muziek.

Giro di KiKa Nederland – dag 3

Na de laatste nacht was alweer de laatste ochtend aangebroken met heerlijke warme croissants bij het ontbijt. De tijd is voorbij gevlogen. Net als de vorige dagen startten de wielrenners weer om 08.30 uur. Vanuit Hoenderloo reden wij langs het Nationaal Park de Hoge Veluwe richting de Gelderse Vallei en kwamen we aan bij het laatste traject van de route die over de Utrechtse Heuvelrug ging. Het finishpunt was bij de Botanische Tuinen vlakbij het Prinses Maxima Centrum in Utrecht. Het was de bedoeling dat wij uiterlijk om 15.45 uur op 1 km afstand van de finish zouden verzamelen. Vanaf dat punt gingen de teams, tussen 16.00 uur en 16.30 uur, één voor één over de finish. Een mooi en ook emotioneel moment. Geweldig dat er zoveel supporters aanwezig waren om iedereen toe te juichen. Na de streep mochten wij onze medaille in ontvangst nemen. Om 17.30 uur werd het totaal opgehaalde bedrag bekend gemaakt: € 388.593! Een onwijs mooi bedrag.

De sfeer tijdens het hele evenement was super. Af en toe kwam je andere teams met wielrenners tegen en af en toe zag je weer een hardloper langs de weg rennen met supporters op de fiets erachteraan. Iedereen moedigde elkaar aan onderweg. Dat motiveert elkaar.

Het was een onvergetelijk weekend. Geweldig dat we ons met zo een fantastisch team in hebben kunnen zetten voor een goed en heel belangrijk doel. Wij hadden dit voor geen goud willen missen!

Wilt u zien wat wij beleefd hebben dit weekend? Bekijk dan de onderstaande dagvideo's, gemaakt door de organisatie.