Waardebepaling: Slechts een handvat

Waarderen van een onderneming is in de basis eenvoudig. De eerste stap is de juiste waarderingsmethode selecteren en deze vervolgens correct toepassen. Daarbij is de meest gangbare en zuivere methode gebaseerd op toekomstige vrije kasstromen, waarbij de basis wordt gevormd door slechts drie elementen: Kasstromen, Risico en Groei.

De uitdaging

De grootste uitdaging zit hem dus niet per se in de berekening. Dit is een technische excercitie, waarbij alle toekomstige kasstromen tegen een bepaalde rendementseis contant worden gemaakt naar een vooraf bepaald waarderingsmoment. Voor de berekening kan je uiteraard mooie en complexe modellen ontwikkelen, maar uiteindelijk gaat het om de input. Hier komt de toegevoegde waarde van een ervaren waardeerder tot zijn recht. Deze combineert zijn kwantitatieve kennis met een gebalanseerde analyse van zowel de onderneming, als de omgeving waarin de onderneming opereert. Bij een goede waardering gaat het om het verhaal en de context; het gaat om begrip. Zonder begrip van de operationele, commerciële en financiële processen binnen een onderneming en zonder een gedegen begrip van de externe invloeden en markt is het onmogelijk een goed oordeel te vormen over de waarde van een onderneming.

Niettegenstaande is de berekende waarde per definitie onjuist. Dit heeft niets te maken met de kennis en kunde van de waardeerder, maar met het feit dat waarderen geen exacte wetenschap betreft. Je wordt beïnvloed door alle opgedane kennis voor en tijdens het waarderen van een onderneming. Ironisch genoeg neemt het risico, dat een onderneming te hoog of te laag gewaardeerd wordt toe naarmate je over meer informatie beschikt. Het is als waardeerder dan ook van groot belang om bewust te zijn van de vooroordelen en deze te onderkennen en beperken. Om dezelfde redenen is het ook bij het beoordelen van een waardebepaling belangrijk om te realiseren wie deze heeft opgesteld, wie opdracht heeft gegeven en wat het doel van de waardering is.

Handvat voor de toekomst

Een exacte waarde bepalen is dus onmogelijk, maar moeten we een waardering dan achterwege laten? Of moeten we alleen uiterst stabiele ondernemingen waarderen, waarbij er een zo klein mogelijke foutmarge bestaat? Uiteraard niet. Sterker nog, ik denk dat het belang van een waardering toeneemt bij grotere onzekerheid over de onderneming en haar toekomst. Een waardering geeft namelijk nooit zekerheid, maar het geeft ondernemers in ieder geval een handvat om afgewogen beslissingen te nemen.


terug naar nieuwsoverzicht

Meld u aan voor ons

 

Eindejaarsseminar

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10