Een lijk te veel in de kast!

Het is mei 2015. Gerard van der Aast meldt dat het bedrijf weer in het goede spoor zit. Zware tijden zijn voorbij. Er is gereorganiseerd, financiering is geregeld en men kan zich weer concentreren op de toekomst. “We kunnen weer gaan voor groei” is de melding. Een mooi moment om afscheid te nemen aldus Gerard. Hij heeft zijn klus geklaard, en nieuw management moet zijn rol overnemen. Een paar weken later wordt iedereen opgeschrikt: er blijken tegenvallers in de resultaten te zijn. Redelijk onverwacht, zoals het zich nu laat aanzien. Uiteindelijk gaat Royal Imtech N.V. failliet. 

Afgelopen weken stond Imtech in de schijnwerpers. Een mooi Nederlands bedrijf ging ten onder. Uiteindelijk wordt het in delen verkocht. Gerard van der Aast moest het ontgelden. Als CEO van het bedrijf is het de vraag of dit voor hem als CEO ook als verrassing kwam. Het Financieel Dagblad gaf aan dat na alle overnames in het verleden de informatievoorziening onvoldoende was. De linkerhand wist niet wat de rechterhand deed. Het hoofdkantoor had de totale onderneming niet in de greep. De komende tijd zal er nog veel over geprocedeerd en geschreven worden. Een nieuwe bestseller na bv. het drama Ahold en De Prooi kan geschreven worden. Kunnen we er wat van leren? Een tweetal zaken wil ik noemen.

Allereerst uw informatievoorziening binnen de onderneming.

Bent u goed op de hoogte hoe uw onderneming er werkelijk voorstaat? Tijdig kunnen bijsturen is belangrijk. Vraag is of u kunt volstaan met kwartaalrapportages, of uitsluitend omzetoverzichten. Ook is de vraag of u altijd inzicht heeft in werkelijke brutomarges, of dat u ervoor kiest eens per jaar uw voorraad op te nemen. Zo maar een aantal voorbeelden, afhankelijk van de aard- en omvang van uw onderneming wellicht relevant. Een accountant komt nog wel eens met de jaarrekening op een tijdstip dat u er niets meer aan heeft. Op zich terecht. Het gaat immers om toekomstgerichte informatie als prognoses. Niet alleen voor resultaten, maar minstens zo belangrijk: uw liquiditeit en werkkapitaal. U komt niet voor verrassingen te staan en u heeft een norm waar u uw uitkomsten aan kunt toetsen.  

Ten tweede uw financiering.

Om risico te spreiden worden activiteiten in verschillende vennootschappen ondergebracht. Praktijk is echter vaak dat voor de financiering deze spreiding niet gevolgd wordt. Ook soms aanzienlijke rekening-courantverhoudingen tussen de verschillende vennootschappen komen voor. Wanneer één van de vennootschappen in zwaar weer terecht komt, kan dit behoorlijk doorwerken naar de andere vennootschappen. En daar heeft u niet al die verschillende vennootschappen voor opgericht.

Ook andere voordelen zijn te noemen. Waarschijnlijk neemt u door een goede informatievoorziening betere ondernemingsbeslissingen. Het gevoel kan wel eens heel anders zijn dan de werkelijkheid. Ook heeft het invloed op de verkoopbaarheid van uw onderneming.

Kortom: Zorg ervoor dat er bij u geen lijken uit de kast rollen.


terug naar nieuwsoverzicht

Eindejaarsseminar 'Doorzettingsvermogen'

 

Terugblik

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10