De lege cockpit...

De lege cockpit... Er is brand aan de vleugels van een vliegtuig. Je ziet het gebeuren. Stewardessen weten het ook maar stellen je gerust: alles is onder controle. Het blijft maar branden en niemand reageert. Er moet nu echt ingegrepen worden! Ondanks dat de stewardessen je tegen houden, ren je naar de cockpit. De deur is op slot. Je stoot deze met veel geweld open en wat blijkt.... er zit niemand!

Verschrikkelijk als dit u zou overkomen. Dat wens ik u nooit toe. Maar ongeveer op deze manier begint Joris Luyendijk zijn boek “Dit kan niet waar zijn” over het functioneren van de financiële sector. De regie op de financiële sector is zoek, omdat zaken zo complex zijn en er binnen de sector onvoldoende zelfreinigend vermogen is en regelgevende organen de complexiteit niet in regels kunnen vastleggen. 

Regie is belangrijk. Ook bij overnames. Ook daar kunnen veel zaken fout gaan doordat bijvoorbeeld emotie de overhand heeft of niet de juiste volgorde betracht wordt. Een paar voorbeelden:

  • Een productiebedrijf verkeerde in zwaar weer en zocht een financier en/of koper. De koper had vanuit zijn vorige functie een beëindigingsvergoeding meegekregen en wilde deze gebruiken voor de aankoop. De verkopende partij had grote liquiditeitsproblemen en de koper wilde (te) graag. De verkoper vroeg of hij alvast een bedrag van € 250.000 wilde storten zodat al wat leveranciers betaald konden worden. En dat terwijl de deal niet rond was en het boekenonderzoek nog niet uitgevoerd was. Een maand later was het bedrijf failliet en de koper zijn geld kwijt.
  • Verkoper en koper hebben elkaar pas ontmoet en de koper lijkt zeer geïnteresseerd. De verkoper voelt dit en meldt dat er snel gereageerd moet worden,  omdat de huurovereenkomst al dan niet verlengd moet worden. Er wordt druk op de koper gezet om snel te beslissen, waardoor niet meer de noodzakelijke zorgvuldigheid betracht wordt.

Deze voorbeelden lijken nogal voor de hand liggend, maar er zijn ook situaties die dat minder zijn. Men kan in een deal “gezogen” worden door een onzorgvuldige of (te) enthousiaste aanpak. Wanneer men bijvoorbeeld op basis van beperkte informatie alvast bedragen roept voor de aandelen en vervolgens afspraken op hoofdlijnen maakt en schriftelijk vastlegt. Iedereen is enthousiast. Vervolgens wordt er een boekenonderzoek uitgevoerd. Er komen  zogenaamde lijken uit de kast. U wilt van de deal af omdat de prijs aangepast moet worden, maar daar was in het begin in alle enthousiasme geen rekening mee gehouden. Gevolg: u bent gebonden aan de oorspronkelijke deal.

We komen het zo vaak tegen. Overnames zijn emotioneel, maar vereisen een professionele regie voor het maximale resultaat. Houd daar dus rekening mee.


terug naar nieuwsoverzicht

REFERENTIES

EEN BREED PAKKET AAN OPDRACHTGEVERS

ZOWEL NATIONAAL ALS INTERNATIONAAL

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10