Voorkomen beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen.jpg Onthutst kwam de ondernemer bij me langs. Vorig jaar zou hij een positief resultaat van enkele tonnen hebben gedraaid. Evenals de voorgaande jaren. Vaste klanten, mooie orders, het kon gewoon niet fout gaan. Daarom gunde hij de onderneming aan zijn bedrijfsleider. Hij mocht het bedrijf verder uitbouwen. Hij werkt immers al jaren bij het bedrijf en was onderdeel van het succes geweest.

Bij de analyse van de voorlopige cijfers kwam echter vast te staan dat er sprake was van een verliessituatie. Toen wij de ondernemer daarmee confronteerde was hij uiteraard ontdaan. Het ging al jaren goed! En hij had nooit een ander signaal van zijn controller gehad. Op de vraag hoe het kwam dat dit als complete verrassing kwam, gaf hij uiteindelijk toe dat hij de laatste tijd zijn onderneming puur op intuïtie stuurde.  

Verkoop bedrijf gaat niet vanzelf

Wanneer u uw bedrijf gaat verkopen heeft u waarschijnlijk al vaak te horen gekregen dat u dit goed moet voorbereiden. En terecht. Een bedrijf verkopen gaat niet vanzelf. Een koper is niet zomaar gevonden en zodra hij zich meldt, moet je je als bedrijf perfect kunnen presenteren. Verder spelen emoties een grote rol en is het intensief – naast je dagelijkse bedrijfsvoering – om de onderhandelingen, boekenonderzoeken etc. te organiseren en succesvol af te ronden. Ik kan er nog lang over doorgaan maar een goede planning en voorbereiding is echt essentieel.
Vaak wordt dan gedacht aan fiscaaljuridische maatregelen, maar ook andere (organisatorische) maatregelen zijn niet minder belangrijk. Daarbij kunt u denken aan een goed managementteam, geen investeringsachterstanden etc. Maar ook uitstekende interne rapportages. Regelmatige rapportages geven u zelf houvast en leidt ertoe dat u uw onderneming in de greep heeft en dat u - indien nodig - tijdig kan ingrijpen. Daarnaast schept het vertrouwen wanneer een mogelijke koper zich meldt. U kunt dan snel en alert reageren.

Hoe heeft u vorig jaar gedraaid?

Weet u al hoe u vorig jaar gedraaid heeft? Of moet u wachten tot de accountant klaar is met zijn rapportage. Zorg dat (onaangename) verrassingen niet kunnen optreden door tijdige en goede rapportages te hebben.

De geschrokken ondernemer heeft inmiddels maatregelen genomen waardoor het niet meer voor zal komen. Maar duidelijk is: voorkomen is beter dan genezen!

 


terug naar nieuwsoverzicht

REFERENTIES

EEN BREED PAKKET AAN OPDRACHTGEVERS

ZOWEL NATIONAAL ALS INTERNATIONAAL

Werken bij Sophista?

 

BEKIJK ONZE VACATURES

Whitepaper

De 5 essentiële verkoopfasen

van uw onderneming

Stel ons een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 72 540 80 10